Zielone zamówienia publiczne siłą napędową gospodarki o obiegu zamkniętym

 

Zamówienia publiczne – nabywanie robót, towarów lub usług – stanowią ok. 14% PKB UE, a ich wartość wynosi blisko 2 biliony euro rocznie. Z tego względu są one doskonałym sposobem na pobudzanie handlu zrównoważonymi dobrami i usługami, a także na lepsze przygotowanie władz publicznych do stawiania czoła zmieniającym się wyzwaniom w dziedzinie ochrony środowiska. Przykładowo, nabywając niskoemisyjne autobusy w celu poprawy jakości powietrza, wykorzystując materiały o niewielkim wpływie na środowisko do wznoszenia budynków i mostów oraz kupując nietoksyczne produkty czyszczące, władze lokalne, regionalne i krajowe w całej Europie mogą wspierać bardziej zieloną, bardziej zrównoważoną i efektywną gospodarkę.
Zielone zamówienia publiczne (GPP – Green Public Procurment) uznawane są za siłę napędową zielonego wzrostu w wielu politykach UE, w tym także w pakiecie dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym, przyjętym w grudniu 2015 r. I choć przeprowadzenie kampanii politycznej na rzecz GPP nie stanowi problemu, to prawidłowe jej włączenie do procedur dotyczących zamówień wiąże się z pewnymi przeszkodami. Nierzadko zamawiającym z trudem przychodzi zdefiniowanie, czym jest „zielony produkt”, czy też zweryfikowanie „deklaracji ekologiczności”. Dodatkowo dochodzi obawa wyższych kosztów. To dlatego właśnie Komisja Europejska opracowała działania mające na celu wsparcie organów publicznych, w tym kryteria UE dotyczące GPP w odniesieniu do priorytetowych grup produktów i usług, takich jak budownictwo, gastronomia, urządzenia biurowe i transport.
Jako że GPP jest strategią dobrowolną, wprowadzenie jej w życie zależy od zaangażowania państw członkowskich i poszczególnych organów publicznych. To samo dotyczy projektów finansowanych przez UE, lecz wdrażanych na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym. Dotychczas 23 państwa członkowskie sporządziły krajowe plany działań na rzecz propagowania GPP.
Liczne pomyślne działania podejmowane przez władze publiczne w Barcelonie, Kopenhadze, Gandawie i Wiedniu świadczą o tym, że wywieranie realnego wpływu jest jak najbardziej możliwe dzięki silnemu zaangażowaniu politycznemu, profesjonalnym kadrom odpowiedzialnym za zamówienia publiczne oraz dobremu planowaniu. Solidna znajomość rynku i staranna analiza potrzeb władz publicznych mogą również często prowadzić do znacznych oszczędności.
Pakiet dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym określa szereg kluczowych działań w zakresie GPP, takich jak włączenie do kryteriów UE w sprawie GPP wymogów odnoszących się do trwałości i możliwość naprawy, a także zapewnienie szkoleń w dziedzinie gospodarki o obiegu zamkniętym. Aby dać dobry przykład, Komisja dostosuje także własne zamówienia publiczne.

 

 

 

 

Sfinansowano z środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu w ramach projektu "Ekoinnowacje w inteligentnych miastach"

 

 

 

brak nadchodzących wydarzeń.